Instruktoru iespaidi Revit tehnoloģiju konferencē

Semināri
10 Nov 2016

No 20. līdz 22. oktobrim InfoEra Latvia darbinieki un instruktori apmeklēja ikgadējo Revit Tehnoloģiju konferenci 2016, kas notika Portugālē, Porto. Tas ir pasākums, kurā iespējams uzzināt visu aktuālo informāciju no nozares ekspertiem, kas saistīta ar datorprogrammu Revit, veidot nozīmīgus kontaktus un iegūt vai atjaunot Revit profesionālā lietotāja sertifikāciju. Visas šīs iespējas izmantoja arī BIM nodaļas vadītājs Kirils Pogodins, Revit instruktors Edgars Mucenieks un būvniecības informācijas vadības speciālists un Revit instruktors Kristaps Ritvars Ronis.

Par iespaidiem šajā konferencē lasiet Kirila Pogodina un Kristapa Ritvara Roņa konferences dienasgrāmatās.

Kristapa Ritvara Roņa konferences dienasgrāmata

1.diena (19. oktobris, trešdiena)

Trešdienas rīts iesākas agri – 4:22 jau ieradies taksometrs, kas vēlas mani vest uz lidostu. Ierodoties lidostā uzreiz ķeros klāt gatavošanās darbiem uz eksāmenu Revit Architecture. Spilgtākais notikums lidostā – Samsung S7 Note lietotāju paziņojums.

Ielidojot Porto, savācam bagāžu un ātri virzāmies uz metro. 13:00 jābūt eksāmenā. Tikai 12:30 atnāk metro, ceļš līdz centram kā minimums 30 min + ar kājām uz konferenču centru Alfandega.

Alfadega konferenču centrs no Doura upes puses

Metro pieturā satiekam lietuviešu arhitekti Moniku, kura mums pastāsta nedaudz par Porto un vēlas ar Kirilu (red. Kirils Pogodins – BIM nodaļas vadītājs) sakontaktēties caur Facebook, lai padalītos ar apskatei vērtīgākajiem objektiem.

Aizbraukuši līdz Sao Bento stacijai, satiekam Edgaru un nolemjam doties uz konferences ēku, kaut arī pulkstenis jau 13:15 pēc vietējā laika.

Pirmie iespaidi par Porto – ļoti silti, vietām smird pēc atkritumiem un kanalizācijas, bet cilvēku uz ielām nav pārāk daudz.

Mūsu kustības ātrumu pozitīvi ietekmē tas, ka Edgars jau pilsētā brītiņu ir pavadījis un zina taisnākos ceļus uz konferences norises vietu.

Ierodamies konferences vietā 13:35, protams eksāmenu kārtot vairs neļauj. Mums piedāvā mēģināt kārtot vēlāk šajā dienā vai citā dienā uz priekšu. Nolēmām vispirms paēst pusdienas pretī konferenču centram esošajā kafejnīcā. Kompleksās pusdienas 6 eiro – zupa, otrais un dzēriens. Vēlējāmies sangriu – par to jāpiemaksā 1 eiro. Zupa ok, sangria burvīga, otrais – frī kartupeļi ar rīsiem un ceptu vistu, bez salātiem, mērces vai pat kečupa. Par laimi paprasot var dabūt majonēzi un kečupu… lielajā iepakojumā pa taisno no virtuves.

2Pēc iestiprināšanās nolēmām negaidīt šīs dienas nākošo eksāmenu, kurā nebija brīvu vietu un pierakstījāmies uz citu laiku šajā nedēļā.

Pēc tam dodamies uz sarunāto dzīvokli ~2.5km no konferences norises vietas ZA virzienā, kurā mūs sagaida svaigi pārbūvēts dzīvokļu nams ar pārdomāti iekārtotu interjeru.

Vakarā dodamies pastaigā pa pilsētu un iepazīstam Porto kalnainās ielas un elpu aizraujošos skatus.

2. diena (20. oktobris, ceturtdiena)

Archive hall

1. konferences dienā laikapstākļi vairs nelutina kā iepriekšējā dienā, taču tie joprojām ļauj uz Alfandega konferenču namu doties bez žaketes vai jakas. Konferences atklāšana notiek galvenajā zālē, Archive hall, kas pārsteidz ar gaišajām telpām un plašo atmosfēru. Redzams, ka zālē būtu iespējams uzņemt gandrīz uz pusi vairāk dalībnieku (konferenci apmeklēja ap 340 cilvēku).

Apmeklējot pirmo LAB nodarbību, saprotu, ka tāda veida sesijas ir visvērtīgākās un jēgpilnākās, jo sniedz ne tikai vispārīgu informāciju un idejas, bet arī detalizētu darbības gaitu vēlamā rezultātā sasniegšanai. Šajā nodarbībā apgūstu nesošo elementu modelēšanu veidā, kurā tie vienlaicīgi tiek piesaistīti pareizajam līmenim un saglabā savu sasaisti ar atbilstošajiem apkārtējiem elementiem.

Skats no kāpņu telpas uz Douro upi

Pēc tam seko vēl divas atsevišķām grupām paredzētas nodarbības, kuras pavada dienu noslēdzošās prezentācijas Revit today and tomorrow, kā arī Glorious gadgets par jaunākajiem muļķīgākajiem un ne tik muļķīgiem tehnoloģiju sasniegumiem, kura gan man un Kirilam šķiet nedaudz nevajadzīga un neatbilstoša, taču citiem tehnoloģiju mīļiem jautra un atsvaidzinoša.

Vakara noslēgumā Welcome function ar gardiem portugāļu vīniem un citiem našķiem. Manuprāt, tieši vakaros atklājas Porto burvība un skaistums. Pēc oficiālā pasākuma dodamies Porto naktsdzīves meklējumos, kuras sākšanos nogaidām kādā jaukā bārā netālu no Sao Bento stacijas. Secinām, ka gan portugāļi, gan iebraucēji uz dejām un citām par sēdēšanu aktīvākām nodarbībām aktivizējas pēc pusnakts, jo vienīgie, kas bārā dejo pirms tam, ir “jaunieši” pēc 60.

Porto vakara burvība

3. diena (21. oktobris, piektdiena)

Konferences 2. diena sākas ar līdzīgiem laikapstākļiem, kas ļauj koncentrēties uz zināšanu iegūšanu, ne pilsētas apskati. Papildus dažādiem reklāmas pasākumiem šīs dienas prezentācijās iegūstu vērtīgu informāciju par dažādu sadarbības platformu (vizuālu un uz dokumentu apmaiņu balstītiem) salīdzinājumu.

Oficiāli vakara noslēgumā ekskursija vīna darītavā Taylor’s un svinīgas vakariņas dzīvās mūzikas pavadījumā. Neoficiālais turpinājums – kā nu kuram…

4. diena (22. oktobris, sestdiena)

Taylor’s vīna noliktavaSestdienas rīts man sākas agrāk kā citiem, jo dodos kārtot iepriekš nokavēto Revit Architecture eksāmenu. Pa ceļam pilsēta mani aplaimo ar vieglu lietu un pavisam svaigu gaisu. Par spīti lietum un iepriekšējās dienas svinībām, eksāmenu nokārtoju un iegūstu Revit Architecture Certified Professional sertifikātu.

3. konferences dienā koncentrējos uz praktiskajām LAB nodarbībām. Ne visas attaisno uz tām liktās cerības, taču katrā tiek iegūta kāda vērtīga atziņa.

Revizto stends
Kirils izmēģina virtuālās realitātes brilles.

Konferences noslēgumā gara runa par RTC vēsturi un attīstību, kurai seko pārsteidzošā ziņa par konferences nosaukuma, līdz ar to arī satura maiņu no RTC uz BiLT (Building Infrastracture Lifcycle, supported by Technology).
Konferences noslēgums tiek atzīmēts Palacio da Bolsa – greznajā Porto biržas mājā ar gardām vakariņām, dzīvo portugāļu un pasaulē populāru mūziku. Svinību noslēgums aplaimo ar ražīgām lietusgāzēm, kuru dēļ apartamentos atgriežamies cauri slapji.

Nākošajā dienā dodamies, kur nu kurais – cits uz atvaļinājuma turpinājumu – cits uz dzimteni!

Kirila Pogodina konferences dienasgrāmata

Pirmā komandējuma diena (19.oktobris)

Ir trešdienas agrs rīts, vai vēl nakts, 4:30… ceļos un dodos uz lidostu, lai dotos uz saulaino un tālo Portugāli – valsti, kurā vēl nebiju bijis un kura jau kādu laiku atrodas manā nākamo ceļamērķu sarakstā.

Ceļojums iesākas interesanti jau ar brīdi, kad iekāpu taksometrā. Visa brauciena laikā taksometra visi logi ir nosvīduši un šoferis gandrīz neredz, kur viņš brauc. Ik pēc pāris minūtēm, cenšoties ar lupatu noslaucīt vējstiklu un pūšot palielu gaisa daudzumu dažādās temperatūru amplitūdās no ļoti auksta līdz ļoti siltam, nekas nepalīdz. Gan man, gan pašam taksistam šī bija pirmā šāda veida pieredze. Par laimi līdz lidostai tieku laikā. Ejot cauri lidostas drošības kontrolei pamanu priekšā esošu krievu valodā runājošu vīrieti, kas sabāzis savā ceļojuma mugursomā dažādus labumus – sviestmaizes, termosus, burciņas ar kaut kādu ēdienu un lielo skūšanās putu aerosolu, no kurām ne par ko nebija gatavs šķirties. Ātri vien nonāku līdz izlidošanas vārtiem, kur redzu šādu skatu.

Pieci no rīta, lidosta, pusaizmiguši cilvēki un sēž mans kolēģis Kristaps (red. Kristaps Ritvars Ronis – Būves informācijas vadības speciālists), kurš gatavojas Revit eksāmenam, kas paredzēts šīs pašas dienas pēcpusdienā Porto.
Kristaps gatavojas Revit eksāmenam.

Lidojam uz Porto caur Frankfurti, jo uz Portugāli no Latvijas diemžēl nav iespējams aizlidot ar tiešo reisu. Astoņas stundas vēlāk, ielidojam Porto lidostā. Sagaidām bagāžu un straujā tempā dodamies metro virzienā, lai dotos tieši uz konferences norises vietu Porto centrā, taču mūsu plāns – paspēt uz Revit eksāmenu plkst. 13:00 pēc vietējā laika, izgāžas, jo metro uz pilsētu iet reizi pusstundā. Ierodamies konferences norises vietā, saprotam, ka eksāmens nokavēts, piereģistrējamies konferencei un dodamies sava īrētā dzīvokļa virzienā. Dzīvoklis ir gluži kā bildēs booking.com portālā, ļoti moderns un jauns (šķiet, ka tur neviens līdz šim nebija palicis).

Ātri atstājam koferus, uzvelkam šortus un T-kreklus un dodamies baudīt +25 grādus oktobra vidū. Nav slikti! Esam sajūsmā!!!

Pirmais iespaids par pilsētu – tā ir ļoti pauguraina, grūti atrast vietu, kura būtu līdzena (tikai gar upes krastu). Pilsēta ir sadalīta divās daļās, līdzīgi kā Rīga, kur pa vidu tek upe – Douro. Tātad pirmās dienas pēcpusdiena un vakars tiek pavadīts, gūstot pirmo iespaidu par Porto kā pilsētu un Portugāli kā valsti. Mums paveicās, ka pirmajā dienā bija ļoti silts laiks, jo pārējās dienās laiks vairs nebija tik jauks, it īpaši pēdējā dienā – svētdien – kad visu dienu lija lietus.
šeit ir redzams, kā ir atrisināta mājas un tilta krustošanās problēma.

Otrā komandējuma diena (20.oktobris).

Konferences sākums. Pirmās sesijas ir kā ievads. Pirmā specializētā sesija bija par pasaulē viena no populārāko sūkņu ražotāja Grundfos pieredzi ar 3D BIM modeļu bibliotēkas izveidi un to nepārtrauktu papildināšanu. Grundfos pārstāvis atklāja, ka ražotājam nav viegli veidot un uzturēt plašo BIM modeļu bibliotēku, jo ir ļoti plašs produktu klāsts, kā arī sūkņiem ir ļoti daudz parametru, un viņiem ir jāsaprot un jāizšķiro, kuri parametri ir nepieciešami Revit saimēs un kuri nav, un tad ir laikietilpīgs process visu šo informāciju savadīt. Taču viņi pirms vairākiem gadiem ir izvēlējušies iet šo ceļu, un arī turpinās to darīt, jo saprot mūsdienu projektētāju vajadzības, kas vēlas strādāt BIM vidē.

Otrajā sesijā uzstājās Mišals Dengusjaks, MEP inženieris no Polijas, un stāstīja par viņa izveidoto SAM (Single Analysis Model) metodi. Viņš stāstīja par to, ka arhitekta veidotie Revit modeļi ļoti bieži ir izstrādāti neprecīzi, un, lai varētu veikt precīzu ēkas energobilances aprēķinu ir – vai nu jāsalabo neprecizitātes (piemēram, nepareizi sadalītas zonas, vai līdz galam nesavienotas sienas vai zonu robežas), vai jāpārmodelē ēkas no jauna, ko viņš pats darot. SAM metodes princips ir veidot vienkāršotu 3D Revit modeli, kopējot sienas un logus no arhitektūras modeļa un automātiski ģenerējot pārsegumus, izmantojot Dynamo radītos skriptus.

8 KP
Iespējams tikai 10% no BIM ir tehnoloģijas

Es personīgi, un daudzi zālē esošie klausītāji viņam nepiekrita, jo pārmodelēt visu ēku prasa daudz laika, un nedod Dievs, ja arhitekti izmaina kaut ko ēkas dizainā, ko arhitekti mēdz darīt ļoti bieži un vairākas reizes projektēšanas laikā, tad visu laiku izmaiņas jāveic arī AVK projektētājam. Mišals ikdienā veic gbXML faila eksportu no sevis veidotā Revit modeļa, lai tālāk veiktu ēkas energobilances aprēķinu.

Trešajā sesijā tika demonstrēta jauna programmatūra (Revit plugins)Ideate Explorer, kas palīdz auditēt Revit modeļus. To demonstrēja Ričards Teilors, eksperts, kas strādā ar Revit jau no pašiem tā pirmsākumiem jeb 16 gadus. Viņš ir viens no pirmajiem cilvēkiem, kas izstrādājis Revit. Šis spraudnis domāts lieko skatu, tekstu, izmēru, saimju, CAD importu un citu nevajadzīgu elementu dzēšanai no Revit modeļa, kas ievērojama samazina Revit faila apjomu.

Pirmā konferences diena noslēdzās ar stāstu par Revit šodien un Revit nākotnes vīziju, uzstājās Autodesk pārstāve, kas tiešām pārliecinoši pastāstīja par Revit attīstību, esošajām un nākotnes potenciālajām iespējām, un spēja atbildēt uz visiem prasīgās auditorijas jautājumiem.

Jāatzīmē, ka šī bija mana dzimšanas diena, lai gan biju prom no mājām, saņēmu daudz apsveikumus, kas jau no paša rīta padarīja šo dienu īpašu. Vakarā kopā ar kolēģiem nobaudījām portvīnu vienā no Porto “ballīšu kvartāla” bāriem.

Trešā komandējuma diena (21. oktobris).

Tā iesākās ar precēta arhitektu pāra stāstu no Horvātijas, par to, kā viņiem ir veicies ar BIM ieviešanu savā mazajā arhitektu birojā, par cīņu ar valsts uzlikto birokrātisko slogu, par novecojušiem standartiem, par nevēlēšanos attīstīt BIM utt. Saskatīju ļoti līdzīgu situāciju ar Latvijas BIM līmeni šobrīd un tām pašām problēmām. Man liels prieks par to, ko var sasniegt divi aktīvi cilvēki, par to, ka uzdrīkstējās kā vieni no pirmajiem sākt lietot Revit savu projektu izstrādē pēc pašu iniciatīvas 2008.gadā krīzes laikā. Revit viņi apguva pašmācības ceļā. Kā vienu no lielākajiem Revit plusiem min laiku, ko ietaupa, noformējot rasējumus un veicot n-tās izmaiņas projektos. Teica, ka arī Horvātijā pasūtītāji negrib maksāt par BIM projektiem, ka konkursos uzvar piedāvājumi ar zemāko cenu. Runājot par šķēršļiem Revit plašākā izmantošanā, minēja nevis to, ka ir grūti apgūt programmatūru, bet gan nevēlēšanos to apgūt.

Otrais dienas “pusotras stundas” bloks tika pavadīts praktiskajā nodarbībā, kur kopā ar kolēģi Kristapu apguvām Insight 360 – Revit spraudni, kas rēķina ēkas ekspluatācijas izmaksas gada griezumā jau sākot ar konceptuālā dizaina fāzi. Šis rīks tirgū ir tikai vienu gadu, un šķiet, ka vienīgais tā trūkums šobrīd ir tas, ka šobrīd tas ir izstrādāts balstoties uz ASV ASHRAE standartiem. Taču tas noteikti ir tikai laika jautājums, kad lietotāji varēs veikt ēkas energobilances aprēķinu, izmantojot Eiropas standartus.

Vakara daļā mūs sagaidīja ekskursija vienā no portvīna darītavām – Taylor’s. Pirmo reizi apmeklēju šādu vietu. Bija interesanti dzirdēt stāstu par to, kā gatavo portvīnu un izstaigāt noliktavu pilnu ar mucām. Taylor’s portvīna darītavā mazākajās mucās glabājas ap 600 litru portvīna. Turpinājumā portvīna degustācija un gardas vakariņas dzīvās mūzikas pavadījumā. Lieki piebilst, ka portvīns ir Porto pilsētas lepnums, un jāteic, ka ir ļoti garšīgs!

Ceturtā komandējuma diena (22.oktobris)

Trešā un pēdējā konferences diena sākās ar pasaulē zināmā sprinkleru sistēmu ražotāja Victaulic pārstāvja pieredzes apmaiņu par sarežģītu cauruļvadu konfigurāciju projektēšanu, izmantojot Revit MEP sadaļu.

Palacio da Bolsa

Diena turpinājās ar dāņu inženiertīklu projektēšanas firmas INGENIOR’NE pieredzi, izmantojot Revit MEP un MagiCAD for Revit datorprogrammas, kā arī dāņu izveidoto Revit spraudni NTI Tools, kurā ir iebūvētas daudzas AVK projektētājam noderīgas funkcijas. Emīls Edvardsens parādīja arī vairākus vērtīgus knifus darbā ar programmatūru, ko noteikti izmantošu arī savā ikdienas darbā.

Vēlāk piedalījos jaunas beļģu firmas Neanex vadītajā praktiskajā nodarbībā, kurā izmēģinājām viņu radīto iBIM platformu. Šī platforma šķiet labs risinājums – līdz šim neredzēta platforma, kas kalpo kā viena vietne, kur tiek glabāta visa informācija par BIM projektu – 3D modeļi, rasējumi, dokumentācijas utt. Tā ļauj sekot līdzi visam ēkas dzīves ciklam no projektēšanas līdz apsaimniekošanai.

Vēl viena noderīga sesija, ko apmeklēju trešajā dienā bija par “laimīgiem un veselīgiem Revit modeļiem”. Tika doti neskaitāmi vērtīgi padomi, kā uzturēt savus Revit modeļus “veselīgus” neapaudzētus ar liekiem elementiem, kas aizņem daudz megabaitus un ar kuriem ir apgrūtinoši strādāt. Eksperti iesaka veikt Revit modeļu auditu vismaz reizi mēnesī, un tas būtu jādara programmatūras ekspertam.

Konference noslēdzās ar svinīgām vakariņām bijušās biržas ēkā Palacio da Bolsa. Piedāvājumā bija izsmalcinātas vakariņas un dzīvā mūzika. Lielisks konferences noslēgums!

Piektā diena (23.oktobris)

Vēsturiskais koka tramvajs

Nolēmām ar Edgaru (red. Edgars Mucenieks – Revit instruktors) aizbraukt līdz tuvumā esošajam Atlantijas okeānam. Laiks bija slikts, visu dienu lija lietus, taču tas mums netraucēja. Izbraucām ar veco koka tramvaju.

Okeāns bija nemierīgs.

Atgriežoties pie sadzīviskās daļas, varu teikt, ka mēģināju izbaudīt katru brīvo mirkli, baudot silto laiku un apskatot skaisto pilsētu.

Liels paldies InfoEra Latvia par sniegto iespēju apmeklēt šo konferenci!

Edgara Mucenieka konferences dienasgrāmata

Porto

Ierodoties Porto dažas dienas agrāk pirms konferences sākuma, samērā veiksmīgi izdodas:
1) Adaptēties;
2) Iepazīties ar pilsētas jaukumiem;
3) Un noorganizēt tīkamus laikapstākļus.

Pirmā diena, 20.oktobris

2Rīta cēliens ar pasākuma galveno personu – Silvia Taurer, Wesley Benn, sponsoru pārstāvju atklāšanas runas. Seko Benjamin Dillenburger uzruna, kas veltīta būvniecībai (tuvākajā?) nākotnē – kombinēsim digitālās tehnoloģijas ar praktisko (fizisko) būvniecības procesu. Roboti, 3D printeri. Iespaidīgi!

Mike Turpin
un Rob Clark savā sesijā salīdzina rezultātus fotogrammetrijā – viena konkrēta objekta ietvaros pielietojot sešas datu apstrādes programmas punktu mākoņa iegūšanai. Tāds kā tests un rezultātu apkopojums.

3Pie praktiskām lietām – Dynamo, PythonScript un Excel. Kopā ar Peter Kompolschek un Alois Salzburger soli pa solim uztapinām rīku – Revit`ā izvēlamies pārseguma paneļus, ievadām slodzes, ar Dynamo palīdzību Excel tiek aprēķinātas (pārbaudīts) paneļu dimensijas un stiegrojums, informācija automātiski tiek nogādāta atpakaļ Revit`ā un arī uzģenerēta aprēķina atskaite katram panelim.

Otrā diena, 21.oktobris

Sean Young prezentācija. Par iepriekšējā gadā aizsākto Project Soane, kurā sadarbojoties kopskaitā pāri par 500 arhitektiem u.c. Revit entuziastiem, kopīgiem spēkiem tiek radīts vēsturiskās Bank of England ēkas digitālais modelis Revit`ā.

4Maximiliam Thumfart. Havard Vasshaug. Sesija par Dynamo pielietojumu, lai Revitā izveidotu stiegrojumu neregulāras formas elementiem.

Atkal Dynamo. Un atkal Peter Kompolschek. Šoreiz Revitā un Dynamo sastādām rīku, kas projektā Revit vidē ievadītos datus (parametrus) apkopo, analizē un izvieto tabulā gan Revit vidē, gan ārējā Excel failā.

Trešā diena, 22.oktobris

5Jau zināms, kā izmantot adaptīvās komponentes dažādu ģeometrisko formu veidošanai. Taču tās iespējams arīdzan pielietot būvkonstrukciju modeļa radīšanā. Par priekšrocībām, niansēm un trūkumiem Brian Mackey stāsta savā sesijā un demonstrē arī vairākus praktiskus piemērus.

4D plānošana būvniecībā. Nodarbības ‘’uz lauka’’. Sandra Damerau sagatavojusi prezentāciju par praktisko pieredzi ieviešot būvobjektu 4D plānošanu ‘’dzīvē’’. Reālas situācijas un pieredze kompānijā Ed. Zublin AG.

6Valensas Balsevičius demonstrē divus pat ļoti atšķirīgus paņēmenus, kā tikt galā ar stiklotajām fasādēm (curtain walls) – proti – attīstīt to detalizācijas pakāpi (līdz pat LOD400). Paņēmiens pirmais – automatizēt procesu, pielietojot Dynamo. Paņēmiens otrais – izmantot Revit papildinājumus, ko izstrādājušas dažādas kompānijas. Praktiskas demonstrācijas un nedaudz reklāmas.

Atraktīvais Marcello Sgambelluri demonstrē ekstravagantus paņēmienus precīza strukturālā un analītiskā Revit`a modeļa radīšanai. Šeit atslēgas vārdi – Dynamo, Adaptive Components, Analytical Model, Nodes… Savējiem jau viss skaidrs.7