Serbijas Autoceļu Institūta veiksmes stāsts par CGS Labs produktu izmantošanu

04 2021

Ņemot vērā straujo BIM attīstību ceļu projektēšanā Eiropā, piedāvājam Jums iepazīties ar Serbijas Autoceļu Institūta veiksmes stāstu par CGS Labs produktu izmantošanu. 

Īstenotais maršruts:  Automaģistrāle E80 Niš – Dimitrovgrad, kas tika uzbūvēta 1950.gadā. Autoceļu institūts Serbijas galvaspilsētā Belgradā ir līderis autoceļu plānošanas, projektēšanas, būvniecības, ekspertu uzraudzības, būvdarbu un vides aizsardzības jomās. 

Kopumā ir izveidoti daudzi projekti, no kuriem aptuveni 5000 km sastāda autoceļi, 4500 tilti un pārvadi, 150 ceļu tuneļi. Serbijā un citās valstīs ir veikti vairāk nekā 800 zinātniski pētījumi par ceļu infrastruktūru, ģeoloģiju, vides aizsardzību. 

Plateia1

Institūta panākumu atslēga ir komandas darbs, kas saistīts ar precīzu darba sadalījumu katrā projektā. Vairumā gadījumu projekta komandā darbojas vadošais inženieris, jaunākais inženieris, tehniskais speciālists u.c. Attīstoties datorprogrammatūrām, tehnisko speciālistu skaits ir samazinājies. 

Plateia

 

1990.gadā, kad institūts sāka izmantot datorizētas projektēšanas programmatūras, tika iegādāta AutoCAD 9.versija. 1992. gadā jau tika nopirkta pirmā specializētā ceļu būves programmatūra – Softdesk 7. Ar laiku notika pāreja uz Softdesk 8, Land Desktop un Autodesk Civil 3D. 

Institūta projektēšanas nodaļas vadītājs atzīst, ka neviena no augstākminētajām specializētajām programmatūrām nav spējušas izpildīt visas ceļu projektētāju prasības. Institūta darbinieki ir pat mēģinājuši izstrādāt programmatūras pašu spēkiem, lai pielāgotu tās savām vajadzībām. 

2006.gada janvārī Institūts noslēdza līgumu ar ražotāju CGS Labs par Plateia iegādi. 

Institūta inženieri bija patīkami pārsteigti par par to, cik viegli lietojama ir šī programmatūra. CGS Labs bija paveicis lielu soli, apsteidzot iepriekš minētos konkurentus, jo Plateia jau bija iestrādāti Serbijas normatīvie akti un standarti. 

Kā vēl vienu ļoti nozīmīgu priekšrocību Plateia programmatūrai institūta inženieri min tās failu un modeļu organizācijas iespējas jeb konkrētu projektu bija iespējams efektīvi sadalīt starp vairākiem komandas dalībniekiem. 

BIM_model

Līdzīgas programmatūras parasti ir veidotas tā, ka pie viena projekta strādā tikai viens inženieris.

Plateia programmatūras izmantošana palika arvien populārāka, un drīz tā kļuva par neaizstājamu instrumentu praktiski visos projektos, kurus Autoceļu institūts veica pēdējos 7 gados. Viens no lielākajiem infrastruktūras projektiem Serbijas Republikā pēdējo 30 gadu laikā bija  koridora X izbūve.

Ceļa maršruts E 80, Niš – Dimitrovgrad (Trupale – Prosek – Crvena Reka – Bela Palanka – Pirot – Dimitrovgrad – Bulgārijas robeža) nodrošina būtisku satiksmes funkciju, jo tas ir īsākais maršruts, kas savieno Rietumeiropu un Centrāleiropu ar Tuvajiem un Vidējiem Austrumiem. Šis ceļa posms ir daļa no Eiropas transporta tīkla TEN-T.

Laika posmā no 2006. līdz 2012. gadam galvenais projekts tika izstrādāts kopā ar ielejas posmu Pirotas pilsētas zonā. Projekta kopējās izmaksas sastādīja 583 miljonus eiro.

Autoceļu institūts sagatavoja projekta dokumentāciju 54 km garam posmam. Visi projekti tika izveidoti, izmantojot rīku Plateia. Lai labāk izprastu šī projekta būtību, ir svarīgi uzsvērt, ka tas ietver apmēram 3000 galvenās automaģistrāles profilus un papildus arī citus reģionālos un vietējos ceļus. Turklāt tika piedāvāti vairāki risinājumi lielajiem krustojumiem un 3 divpusējas joslas atpūtas zonām un autostāvvietām. Jāatzīmē arī tas, ka visi iepriekš minētie projekti tika sagatavoti ļoti īsā laika posmā (vidēji 4 mēnešos) pa sadaļām, un visi projekti tika savlaicīgi pabeigti, pateicoties Plateia programmatūrai. 

Ņemot vērā līdzšinējos Plateia programmatūras izmantošanas rezultātus, Autoceļu institūts plāno iegādāties papildus Plateia moduļus un rīku Aquaterra, kas palīdzēs nodrošināt vēl lielāku darba efektivitāti. 

Institūta projektēšanas nodaļas vadītājs Dušans Savkovičs atzīst, ka CGS Labs komanda sniedz nenovērtējamu atbalstu ikdienas darbā ar programmatūrām. 

Plateia4